Wednesday, October 31, 2007

Halloween!


Ha en trevlig jävla halloween, när fan det nu är!

Jag har inbillat mig att det är idag den sista oktober, sen kommer en glädjedödare och säger att det är på Lördag!?!
VA FAN!..Jag som såg fram emot ett rejält kalas..idag...Jag känner mig lurad!

Lite trevlig bakgrundsinfo gällande pumpan, även kallad Jack 'o Lantern (har varit förtjust i 'honom' som ikon sen barnsben) saxat ifrån wiki:

Traditionen kring Jack-o'-lantern går tillbaka till den irländska legenden om Jack, en lat men slug bonde som använde ett kors för att överlista djävulen, och sedan vägrade att släppa honom fri om han inte lovade att aldrig låta Jack komma till helvetet . Djävulen gick med på detta villkor. När Jack så småningom dog hade hans syndfulla leverne gjort att han inte var välkommen till himlen och djävulen kunde inte släppa in honom i helvetet. Jack karvade en lykta av en av sina majrovor och gav sig iväg på en oändlig vandring på jorden på jakt efter en viloplats. Han blev känd som "Jack med lyktan" ("Jack of the latern" eller "Jack-o'-lantern").

4 comments:

Anonymous said...

Jag tror att det är idag... på lördag är det Alla Helgons dag och det ska nog inte förväxlas med det amerikanska sättet att fira Halloween för då finns det en himla massa människor som blir upprörda.

Det rätta datumet för Alla Helgons Dag är 1 november... Halloween (=All Hallows Eve=Alla Helgons Afton)) är alltså dagen innan.

Anonymous said...

va ? menar du att amanda är den som är bedragare ? :S

Yrvaken said...

Hon ljuger som en häst travar.
Jiddrade lite med henne på MSN.
Tror inte hon har onda avsikter dock.
En gissning kan vara att rör sig om rabiat mytomani.

Anonymous said...

Halloween är och har alltid varit den 31 oktober. 1 november är Alla helgons dag (en kristen högtid) och första helgen i november är Allhelgonahelgen. En del blandar ihop dessa.