Friday, August 17, 2007

Saker jag inte förstår #1

Jag är den första att medge att jag inte vet ett skit om politik.
Höger, vänster, center, upp, ner, bakåt eller framåt.
Jag är oerhört okunnig.

Om det är frukten av att ha varit mer eller mindre kroniskt deprimerad och apatisk sedan tidiga tonåren fram till relativt nyligen (ca. 20 år), vet jag inte.
Möjligt att ointresset grundar sig i något annat, men med tanke på att jag på senare tid iallafall ser mig omkring lite då och då på den fronten, så lutar det åt det första alternativet (nog för att jag inte nosar på ämnet av rent intresse...snarare pga ren tristess när det väl händer).

Iallafall så lallade jag runt litegrann nyligen och snubblade över det här.

Jag tycker det är något som klingar en smula falskt där.
Sverige Demokraterna må vara Lucifers utsända arme och allt det där, men om nu folket har gett dom sina röster, ska dom inte få ha något att säga till om då?
Om motståndarna ser över sin egen politik och försöker lura tillbaka väljarna nästa val, visst!
Men att försöka kringå valet och dom röster dom faktiskt fick, är det...ok?
I min obildade hjärna så rimmar det lite illa med demokrati att försöka minimera deras inflytande.

Nån som är påläst får gärna förklara skiten för mig.
(Thomas! hjääälp!)

4 comments:

Thomas Tvivlaren said...

Eftersom den påläste Thomas inte rycker in så får väl jag, som namne, göra en insats... :)

Precis som du tycker jag det är överjävligt fel att inskränka demokratin eller sätta den ur spel (vilket väl var det de själva ville förebygga?) som det där inlägget mycket handlar om.

Följande mening var ju lite lagom "skön" och förvånansvärt ärlig (min emfas):

"Efter valet 2006 har det i flera kommuner diskuterats hur väljarnas utslag ska kunna respekteras i samband med missnöjespartiers intåg och när valda ledamöter bytt parti utan att avsäga sig sina valda uppdrag, som nu senast i Sundbyberg."

Är det inte väldigt talande hur fel ute de är och hur skrämmande de resonerar som representanter för folket? Vår typ av demokrati handlar ju om att respektera folkviljan och genom val utse representanter som sedan ska företräda folket. Det handlar alltså inte om att representanterna ska ha något att säga till om hur folket ska rösta...för då har vi de facto ingen demokrati.

För övrigt så kan jag väl bara säga att så som politiken utvecklats så tror jag inte det skulle underlättat din depression. Jag känner mig bitvis extremt nedslagen av den här utvecklingen...

Vad gäller politik i allmänhet så är det rätt svårt att sammanfatta det på något kort sätt och enkelt sätt. Själv favoriserar jag vänsterblocket men röstar från förra valet svart (Piratpartiet) pga den otäcka utvecklingen som det nyss beskrivda också är ett exempel på.

Piratpartiet har ju som paroll att "bara" fokusera på fri kultur, personlig integritet och kunskapsfrihet vilket innebär att man valt att inte ta ställning i traditionella fördelningspolitiska frågor. M.a.o. har de medlemmar av alla kulörer (rött, blått, grönt) och åsiktsinriktningar.

Thomas Tvivlaren said...

För övrigt, kul att du överlevde gårdagens bravader... ;)

Yrvaken said...

Lätt bismak av diesel i truten idag. =)

Tack för svaret.
Försöker skaffa mig lite grundläggande kunskaper, men det är svårt.
Oftast verkar det vara sandlådenivå på skiten..baktalande, lögner, dubbelmoral, ögontjäneri och fan vet vad.
Ibland undar jag i mitt stilla sinne om det är medvetet för att folk inte ska orka bry sig och lägga sig i.

Thomas Tvivlaren said...

Ett tips om du vill lära dig mer (sa den självutnämnde experten) är att skippa allt vad dagens politik heter och istället utgå från politisk historia. Då får du en bättre överblick över ursprungliga idéer och syften...vilket underlättar jämförelser med dagens politik(er) och hur de representerar tidigare idéer etc.

Börja med Wikipedia och kolla upp August Palm, Hjalmar Branting m.fl. så får du säkert oppositionen på köpet (eftersom jag inte har dem i huvudet). Hittade en mycket intressant sak i relation till detta igår förresten som jag ska låta gro ett tag. Kanske blir ett framtida inlägg av det. :)

Just ja, har lite ny info angående vårt lilla projekt som jag tar via mail...