Friday, August 03, 2007

Veklingar

Dagens Nyheter som gärna bröstar upp sig och kallar sig "Oberoende liberal" tycker tydligen det är oberoende och liberalt att inte släppa in prostituerade i debatten om prostitution.

Jag är inte mycket för att lägga mig i debatter. Inte på nätet iallafall. Förmodligen för att jag inte är speciellt intresserad av att skriva.
Men jag tycker jag ändå att det är läge att på något sätt visa vad jag anser om DNs ryggradslösa beteende, och samtidigt bespara folk en lång, felstavad och felformulerad misshandel av språket, så jag gjorde bildlänken i vänstra hörnet istället.

Om någon skulle bli sugen på snylta den så går det alldelles utmärkt.

Hämta bildfilen! och gör vad du vill med den. (är dock en fördel om du länkar till Isabellas DN-inlägg via den också)

Eller använd den snajdiga koden nedan som inte fungerar korrekt i Internet Explorer ännu (working on it), så hamnar den där du ser den på den här sidan.

Kopiera koden ur den här textfilen och klistra in den direkt under body-taggen på din bloggmall eller hemsida, så bör det bli fint...tror jag.
Vill du ändra bildens position på din hemsida, prova runt lite med (left:0%; top:3%) procentsatserna i koden på översta raden.
Ta gärna bildfilen också och hosta den själv så löper den ingen risk att försvinna ifrån din sida pga jag skyfflar runt på prylarna hos min ISP.

Koden ovan genererar ca 20 pixlars bortfall i överkant i Internet Explorer browsern som det är nu (fungerar fint i firefox). Jag lämnar dock txtfilen här ifall något smartskaft skulle snubbla över den och hitta felet *pray*, om något sådant finns, och det inte bara är Explorer som är oduglig i allmänhet.

*edit* Efter forskning under dagen och upptäckten att äldre IE versioner under XP tydligen inte klarar av att städa bort det 'genomskinliga' i PNG filer så har jag kommit fram till den slutgiltiga lösningen. Om löpsedeln har en underlig ram runt sig och inte smälter in i bakgrunden som den ska, knacka in följande avancerade kod i addressfältet och följ anvisningarna: WWW.FIREFOX.COM (eller följ länken)

Har du förslag på alternativa texter, så var inte blyg!

Cheers!

8 comments:

Isabella Lund said...

Tusen tack för ditt stöd!
Jag gillar verkligen din idé och löpsedeln :-)

Kram!

Thomas Tvivlaren said...

Klart snyggaste bannern hittills! Dessutom fyndigaste! Tänk på att Twinglyhora (länka till befintliga artiklar på SvD, DN, IDG m.fl.) så får du mer läsare också (alternativt synsätt: kan sprida dina fyndiga alster till flera).

Enda invändningen vad gäller skriptet är väl att om den där bannern används flitigt kan det generera en del trafik... Troligtvis inte så mycket att det blir tal om extrakostnader/överskridanden av vad "bredband.net" tillåter men kan vara värt att ha i åtanke hursomhelst.

Kodmässigt kanske ett högerjusterat alternativ också skulle vara intressant? Bör funka om du du bara sätter högermarginalen till bredden på bannern samt "position: absolute; left: 100%" (ej testat så inga garantier att det funkar).

Ska per omgående sno bannern till min egen sida. :) Nu vet jag vem jag ska rekommendera/nyttja för framtida kampanjer för övrigt... ;)

Yrvaken said...

Thomas!
Saxade koden ifrån din 'tvivelcertifierad' banner. =)
Kan för övrigt nu också konstatera att det är den koden som orsakar dom där 20-30 saknade pixlarna i överkant när man använder IE.
(nämnde det i en kommentar hos dig, gällande ombyggnationen)

Ska kika närmare på det imorrn och se efter om jag kan luska ut något.
IE är ju ett jävelstyg i allmänhet..går för fan inte ens att spara txt filen utan att den ska jävlas och försöker spara den som html.
Och man är ju inte direkt nån raketingenjör i kodandets konst, så det tar ju en stund att hitta lösningar på skit

Yrvaken said...

Tilläggas bör också att jag också ska slänga upp den hos en lämpligare host.
Sitter du på någon lämplig så får du gärna slänga upp den där och byta url:en i koden.

Fast first thing first, och försöka få kodhelvetet att fungera korrekt i IE också.

louisep said...

Snygg!

Thomas Tvivlaren said...

Vilken version av IE kör du? Trodde jag tweakat för just den där buggen men har bara testat i IE6...

Thomas Tvivlaren said...

Angående host för bannern så har jag nyligen börjat nyttja Photobucket som fungerat ypperligt hittills! Bra kategoriseringsmöjligheter etc... De accepterar filmer, bilder och det mesta. I övrigt finns ju givetvis TPB-snubbarnas alternativ.

Yrvaken said...

Thomas:
Det buggar i dom versioner av IE jag provat.
Har ingen koll på siffrorna men den jag sitter på nu under vista, och kompisens äldre version jag provade igår, då jag även märkte png-knaset med transparencyn.

I övrigt, behöver du hjälp med några kampanjer eller något grafiskt i allmänhet så är det bara att hojta.
Hjälper gärna till om jag inte har något annat för mig.

Tack för hostingtipsen, ska kika på det