Tuesday, October 24, 2006

Dilemma

Snubblade över The god delusion, och är lite småsugen på att införskaffa den..

Men å andra sidan så är jag förhållandevis säker på att den inte innehåller något som jag inte redan är medveten om.
Möjligen mer genomtänkt och välformulerat, men i grund och botten: Religion är korkat och det är dags att växa upp!

"The God Delusion, by the Oxford University evolutionary biologist Richard Dawkins, is based on his controversial BBC documentary, The Root of All Evil? Dawkins presents his view of religion as a cultural virus that, like a computer virus, once downloaded into the software of society corrupts almost all programs it encounters. It isn’t hard to find examples to fit this view; one has only to read the dailies coming out of the Middle East to see its nefarious effects"

Önskar verkligen att jag kunde inbilla mig att den här boken kommer ha någon som helst effekt.

Mina pengar ligger dock på att den kommer bli läst av massor med folk som redan delar hans ståndpunkt, medans den kommer bli totalt ignorerad av dom som verkligen behöver läsa den.

Men det kan ju vara värt några kronor iallafall för stödja 'saken'

2 comments:

Thomas Tvivlaren said...

Har inte läst boken men jag tror en del av nyckeln till problemet är att folk inte inser att fundamentalism och tokreligiositet inte bara är den stereotypa muslimen som skäktar kidnappade västerlänningar m.fl.

Det stör mig nästan mer när folk rackar ned på tokmuslimer samtidigt som de håller Dubya bakom ryggen vars politiska karriär är beroende av tokkristna. Då börjar det lukta rasism mer än kritiskt tänkande vilket är lika illa som fundamentalism...

Yrvaken said...

Objektivt, kritiskt tänkande tillhör inte allmänhetens starkare sidor, rent generellt sett.